Fakta presentreklam

Presentreklam är inte bara för stora t-shirts, pennor och nyckelringar. Med olika typer av give-aways, företagspresenter, profilprodukter, profilkläder, reklamartiklar, sommarpresenter eller julklappar får du goda möjligheter att få en ny marknadsföringskanal åt ditt företag.

Här har vi samlat lite information om hur presentreklam kan hjälpa ditt företag nå ut till ännu fler på marknaden och därmed göra bättre affärer.

Liten ordlista

Det finns många begrepp att hålla reda på i presentbranschen och här förklarar vi för dig om de olika termerna

  • Give-aways: Synonym till presentreklam och används ofta som benämning på mindre enklare gåvor såsom nyckelringar och pennor som företaget ger bort vid exempelvis mässor, kampanjer, massutskick eller liknande.
  • Promotionprodukter: Kort och gott en synonym till presentreklam och kommer från det engelska ordet promotional products.
  • Presentreklam: Benämningen som används mest på de gåvor som företagen ger till anställda och affärskontakter. Presenten är ofta försedd med logotypen eller annat grafiskt element från givaren.
  • Reklamartiklar: Synonym för give-aways
  • Företagspresenter: Eller företagsgåvor som man också kan säga. Ofta påkostade produkter som företaget ger till de anställda eller de viktiga kunderna. Till exempel en sommarpresent eller julklapp till en anställd eller en representationsgåva till en kund.
  • Profilprodukter: Andra ord som används är profilartiklar och profilreklam. Den moderna beteckningen på de produkter som ska ge företaget rätt positionering eller image. Exempel på profilprodukter är skyltmaterial och produkter som personalen använder.
  • Profilkläder: Här använder man också orden personalkläder, profilplagg, mässkläder, yrkeskläder och arbetskläder. Kläder som har broderade, tryckta eller på annat sätt anpassade kläder för varumärket som ska marknadsföras.
  • Merchandise: Produkter som logomärkts eller designats för att därefter säljas till slutkonsument. Det kan vara till exempel tröjor som man ska sälja i samband med rockkonserter eller idrottsevenemang eller produkter som är gjorda för kända varumärken. I detta fall ser ofta köparen av produkten logomärkningen som ett mervärde då det ofta handlar om attraktiva varumärken.

 Så använder du dig av presentreklam

Är det tid att önska dina viktigaste kunder en trevlig semester med en företagsgåva? Eller är det kanske dags för julklappsinköp till dina anställda? Då är du alltså på väg att göra inköp av presentreklam så här har vi några tips till dig.

Presentreklam är så mycket mer än bara t-shirts och pennor. Av företagens totala investeringar i reklam uppgår presentreklam till nära 8 procent enligt Institutet för Reklam- och Mediestatistik. Så näst efter internet är presentreklam den största sektorn tätt följt av spronsring, dags- och tv-press. Det är till och med större än exempelvis event, mässor, direktreklam och gratistidningar.

Använder man sin presentreklam på rätt sätt kan den bli ett övertalningsmedel och en smart budskapsbärare. Det finns många olika sätt att använda den ofantliga mängden av produkter som finns tillgängliga. Det ger företagen stora, kreativa utrymmen att hitta just det som passar deras företag. Trots att det är en så stor del av företagens marknadsföringspost med presentreklam ses det ofta ändå inte som just marknadsföring. Så därför kan det vara klokt att ta presentreklamen på allvar. När du ska beställa presentreklam ska du ställa dig själv frågan: Vad är det jag egentligen ska tjäna på den? Man får dessutom inte glömma att den produkt man ger bort blir en budbärare och representant för givarens image och varumärke. Vill man på bästa sätt använda sig av presentreklam bör man se till att integrera den i företagets övriga marknadsföringsstrategi. Först då kommer den till användning på rätt sätt i företaget. Lyckas ditt företag harmonisera sin presentreklam med själva företaget så kan man helt klart tjäna pengar på det. Så tänk utanför ramen med kepsar och pennor och hitta den presentreklam som är mest passande för ditt företag.

Det finns en hel del studier som visar nyttan med profilkläder och presentreklam. Även den allra enklaste presentreklamen kan få oväntade genomslag i den målgrupp du inriktar dig på och med profilklädernas hjälp kan du enkelt med de små medlen sprida ditt budskap till stora grupper av människor. New Wave Group Research and Development gjorde ett test för att se om presentreklam fungerade. I en varumärkesundersökning skickade de med en vanlig penna och resultatet lät inte vänta på sig. Hela 63 procent fler svarade! Bara av en vanlig enkel liten penna. De ville helt enkelt studera vilket resultat presentreklamen har som marknadsföringsåtgärd och skickade ut 3000 formulär till slumpvis utvalda personer. I en tredjedel av kuverten blev personerna lovade att få en penna som tack om dom svarade, en tredjedel fick en penna med i kuvertet och i en tredjedel av kuverten fanns bara enkäten. Av de som bara fick enkäten svarade endast 35 procent, gruppen som blev lovade en penna hade 45 procent som svarade och av de som fick pennan med i kuvertet var det hela 57 procent som skickade tillbaka en ifylld enkät. För att ta reda på om de som svarade på enkäten gjorde det just för att de fick med en penna att fylla i den med gjorde man undersökningen en gång till. Denna gång skickade man dock med en liten korthållare för kredit- och bankkort som gåva men resultatet blev i stort sett det samma. Det visar tydligt man kan få upp responsen genom en liten gåva.

 

För att se hur genomslaget kan bli av ett budskap på profilkläder gjorde samma företag i samarbete med marknadsundersökningsföretaget IMA kläddes ett antal personer med beige tröjor där det var tryckt en påhittad logotyp. Dessa personer rörde sig sedan i ett köpcentrum i Göteborg som har ca 70 000 besökare/dag. De rörde sig på en gata i köpcentret och i båda ändarna intervjuades besökarna om vad de hade sett och uppfattat. Endast 8 procent svarade att de sett logotypen när två personer rörde sig i området och men ungefär hälften uppgav att de sett logotypen när antalet personer ökade till 10. Man gjorde ännu en test men istället hade personerna på sig gula tröjor. Genomslaget blev i stort sett detsamma. Med det resultatet kan man konstatera att även om man bär kläder med färger som sticker ut får man bäst resultat när det är flera personer som bär på samma budskap. Tillsammans får vi alltså mest genomslag.

Hälften av svenska företag köper både profilkläder och presentreklam och ungefär två av tre företag köper någon form av det. Profilkläder kan förvisso ses som en typ av presentreklam eftersom den kan ges som present till anställda och kunder. Men i första hand ses profilkläder som en reklamskylt när de anställda använder kläderna på jobbet. De företag som använder både vanlig presentreklam och profilkläder och som ser sin presentreklam som en del i sin marknadsföringsstrategi vinner mycket på det. De fungerar lite olika men i kombination med varandra under exempelvis en kampanj kan effekten bli ännu större.

 

Betydelsen av formgivningen

Hur designen blir vid framställningen av ett företags profilprodukter och presentreklam kan ofta vara det avgörande. Val av budskap, märkningsmetod och den grafiska formgivningen i förhållande till form, färg och funktion av produkten kan vara skillnad mellan flipp eller flopp. För att slippa fallgropar följer här några saker som är bra att tänka på.

  • Samordning

Samordna dina profil- och reklamartiklar i ditt företags marknadsföring och låt det bli en helhet. De bör andas ditt företags värde och image både funktions- och kvalitetsmässigt och givetvis spegla de visuella uttrycken man eftersträvar i sin övriga marknadsföring – allt från webbplats och visitkort till annonsering på stortavlor och i press. Att skapa en kommunikationslinje mellan ditt företags samarbetspartners – eventbyrå, reklambyrå, profilföretag och webbyrå är en fördel för att en enhetlig profilering ska uppnås.

  • Hantering av original

Det är viktigt att din leverantör förses med alla nödvändiga underlag som behövs för att inget ska bli fel i produktionen. Logotypens original med de eventuellt tillhörande grafiska element och manual. Viktigt är att leverantören har kompetens att hantera materialet.

  • Anpassning av produkten

Anpassa din produkt efter budskapet eller budskapet till din produkt. Ibland är det helt enkelt så att ditt företags logga i 4-färg inte passar att tryckas på grov textil eller att taglinen är för smal och lång för att passa på en knubbig liten produkt. Då är det viktigt att du konsulterar en leverantör med erfarenhet av både olika märkningsmetoder och har kompetens i originalframställning och formgivning. Då har man lättast att hitta lösningar som får den optimala kombinationen av värdet som budbärare och produktens användbarhet.

  • Upphovsrätten

Oavsett om man ska ha en kick-off eller göra en give-away för några få kunder får man inte glömma bort varumärkesskydd eller någons copywright. Du får inte kalla eventet för Absolut Event, trycka upp tröjor med en känd seriefigur eller sätta tryck på musmattor med en bild du bara hittat på Google utan att alla berörda upphovsmän gett tillstånd till det. Därför är det bra att anlita en leverantör med ARU-kompetens och även om du är osäker konsultera en jurist.

  • Rätt märkningsmetod

När det kommer till logomärkning på olika material finns det ett stort utbud av olika metoder man kan använda sig av. Det finns bland annat de väl beprövade och traditionella screentryck, tampotryck, sublimering, offsettryck, etsning, maskinbrodyr och lasergravyr. Nya metoder såsom digitaltransers, digitaltryck, lasergravyr i färg, vävda märken och cutflock-transfers med en otrolig upplösning är på stor frammarsch. När man bestämmer vilken metod som ska användas tar man hänsyn till logotypens utseende, produktens material, och effekten man vill uppnå. En viktig faktor man inte får glömma är hållbarheten! Ett tryck som inte sitter som det ska är ingen större hit och tyvärr finns det ingen universallösning. Därför är det betydelsefullt att man anlitar en leverantör som har både erfarenhet, kunskap och hantverkskunnande för att uppnå ett optimalt resultat.

Populära profil- och presentreklamprodukter

Klassiker i modern tappning och tekniska mojänger, sportflaskor, muggar och välsittande kläder. Äntligen har producenter förstått lönsamheten i att tillverka profilkläder i olika storlekar eftersom det innebär att fler kommer att kunna bära kläderna. Mobiltillbehör och powerbanks är några teknisk produkter som blivit väldigt populära. Dock står sig de klassiska produkterna som muggar, paraplyer och godis men de får gärna vara utrustade med någon extra egenskap som gör dom intressanta. Till exempel en penna som är biologisk nedbrytbar, ergonomisk, lysa i mörkret eller ha ett rullande reklambudskap. En del faktorer som till exempel funktion, kvalitet och design har blivit allt viktigare i produktvalet men också producentansvar och miljöpåverkan. Några produkter som blivit mer efterfrågade nu än tidigare är rättvisemärkta och ekologiska produkter. När det kommer till profilkläder är det viktigt att plagget inte bara går att köpa i en storlek och att kläderna gärna får ha lite färger som sticker ut. Idag är det inte längre bara en one-sized t-shirt utan ett modernt välsittande plagg för både män och kvinnor. För att folk ska bära plaggen vill det till att de följer modet vilket tillverkarna nu har förstått.

Lite historia bakom presentreklam

Det var under 80-talet som presentreklamen blev mer och mer populär. Men den uppgående högkonjunkturen etablerades det en hel mängd med företag som sålde profilkläder och presentreklamprodukter. Men på den tiden bestod profilkläderna i princip bara av sweatshirts och t-shirts med loggan på och användes till exempel när företagen deltog i olika tävlingar och event. Företagen köpte mest pennor, kapsylöppnare och isskrapor so reklamprodukter. I slutet på 80-talet blev det vanligt med så kallat businesskläder och företagen skulle ha pikétröjor, skjortor och kostymer i påkostade material. Då kom sidenslipsen! Det såldes stora mängder slipsar men även andra onödiga men påkostade produkter såsom businessaccessoarer, fina glasögonfodral och enklare produkter som gjordes i exklusiv tappning som exempelvis nyckelringar som kunde kosta så mycket som 100 kr styck.

Konjunkturen sjönk kraftigt i början av 90-talet och så också investeringarna i presentreklam. När satsningarna på marknadsföringen så småningom började öka igen gjordes den med försiktig eftertanke och användarnyttan stod hela tiden i fokus. Under hela 90-talet ökade vårt medvetande kring miljö och hälsa och det märktes allt tydligare inom presentreklambranschen. Nu var det inte längre populärt med ohälsosamma produkter som fickpluntor och cigarettändare. Nu gällde produkter av återvunnet material och naturmaterial som skinn, trä och bomull.

När 2000-talet var i antågande kom nästa lågkonjunktur och än en gång minskade inköpen av presentartiklar. När företagen så småningom långsamt började investera igen märktes en klar skillnad. Tidigare var högsäsongen innan midsommar och runt jul och även om julen fortfarande är viktig kan topparna vara oförutsägbara under resten av året. En av anledningarna kan vara att de svenska företagen ställer högre och mer noggranna krav på resultat av investeringarna. Idag är det färre ogenomtänkta köp än tidigare och företagen tänker istället efter när någon ska ha en produkt och framförallt vem. Trots alla mode och trender är t-shirten och pennan fortfarande de populäraste presentreklamprodukterna hos företagen. Med en väl genomtänkt produkt i idé och utförande kan den även som en billig give-away få ett positivt genomslag. Tänker man bara på att den framställs i rätt design, kvalité och färg som andas givarens varumärke och värde är mycket vunnet.

Avslutningsvis 10 saker att tänka på:

Innan beslutet är taget

  • Intern samordning

Se till att den avdelning som har hand om marknadsföringen i företaget även har helhetsperspektivet. Det blir dyrt och kan ge ett förvirrat intryck för kunden om alla avdelningar köper in sina egna gåvoartiklar på eget bevåg.

  • Profilmanual! Sätt ihop en där det klart och tydligt framgår hur logotyp, eventuella dekorelement och färger som ska användas i olika sammanhang. Det förenklar oerhört mycket när det är tid att göra dina beställningar. De flesta varumärken och större företag har en profilmanual där reglerna bestämt framgår hur man ska hantera varumärket.
  • God framförhållning. Se till att du är ute i god tid om du till exempel ska ställa ut på en mässa så att du hinner få rätt produkter med dig till din monter. Med god framförhållning är möjligheten bättre att du kan förverkliga dina goda idéer. För att din kampanj ska bli riktigt lyckad krävs tid för både förberedelser och produktion. Du behöver dessutom inte använda dig av dyra expressfrakter.

När ni fattat beslutet

  • Ställ några grundläggande frågor till dig själv:
  • Vilket är syftet med produkterna och vad vill jag uppnå?
  • Vem är min målgrupp?
  • Är produkten till för att stärka varumärket eller en del av en kampanj?
  • Välj din produkt men fokusera på ditt varumärke. Det gäller att hålla sig till samma regler som vid all annan marknadsföring. Passar produkten ihop med det ditt företag vill förmedla och går den i linje med den övriga marknadsföringen i företaget?
  • Kvalité. Det är viktigt att tänka på kvalitén på dina presentreklamprodukter. Att mottagaren får en produkt som har dålig kvalité med kortare användningstid kan förmedla negativa känslor. Naturligtvis får man jämföra detta mot priset.
  • Hur stor är din budget? Hur mycket har du möjlighet att lägga på en kampanj? Ju fler mottagare du lyckats nå desto bättre genomslag får ditt budskap.
  • Testa själv. Be din leverantör att få hem provprodukter för att själv se och testa. Motsvarar det dina förväntningar? Duger kvalitén och utstrålar produkten det du tänkt dig?

Dags för marknadsföringen

  • Rätt tillfälle. Eftersom man ofta kommer ihåg när och var man fått någonting ska man se till att sin presentreklam i en positiv atmosfär. En produkt som fås under till exempel en bra mässa, rolig kick off eller en trevlig julmiddag gör den till minnesbärare av en positiv upplevelse.
  • Användbar. En produkt som är användbar för mottagaren används oftare och därmed påminns mottagaren också oftare om ditt budskap.